In the event of technical difficulties with Szkopuł, please contact us via email at [email protected].
If you would like to talk about tasks, solutions or technical problems, please visit our Discord servers. They are moderated by the community, but members of the support team are also active there.
Bajtyzeusz, najsłynniejszy bajtocki heros, kolejny raz zwycięsko wyszedł z bitwy. Podczas gdy załoga jego statku ładuje na pokład zdobyte kosztowności, Bajtyzeusz w swojej kajucie planuje drogę powrotną do rodzinnej Bitaki. Nie jest to łatwe zadanie. Wielu bogów zazdrości Bajtyzeuszowi popularności wśród bajtockiego ludu i chętnie utarłoby mu nosa. Na szczęście, niektórzy z nich patrzą na niego przychylnie, a zwłaszcza bogini Bajtena. I to ona właśnie zesłała wczoraj w nocy Bajtyzeuszowi sen, w którym ostrzegła go o grożących mu niebezpieczeństwach.
Na Morzu Bajtockim znajduje się wysp, które wygodnie nam będzie ponumerować liczbami
od
do
. Aktualnie statek Bajtyzeusza znajduje się na wyspie
, zaś celem podróży
jest Bitaka - wyspa
.
Niektóre pary wysp połączone są jednokierunkowymi szlakami morskimi,
przy czym każda z wysp jest początkiem co najwyżej
szlaków.
Szlaki numerujemy liczbami od
do
;
-ty szlak prowadzi z wyspy
na wyspę
, a jego pokonanie wymaga dokładnie
dni.
Jeśli więc statek wyruszy
-tym szlakiem z wyspy początkowej
o świcie dnia
, to na wyspę docelową
dotrze o świcie dnia
.
Na każdej z wysp statek może czekać dowolnie długo przed wyruszeniem w drogę.
Jednak zanim dotrze do kolejnej wyspy, nie może zboczyć z raz obranego szlaku ani płynąć dłużej niż wymaga tego szlak.
Z wyspy
Bajtyzeusz może wyruszyć najwcześniej o świcie pierwszego dnia.
Ostrzeżenie Bajteny było bardzo konkretne.
Podała ona Bajtyzeuszowi dokładną listę
pułapek, które przygotowali bogowie. Każda z nich znajduje się na pewnej
wyspie i jest aktywna przez pewien przedział czasu. Konkretniej mówiąc,
-ta pułapka
znajduje się na wyspie
i jest aktywna cały czas od dnia
do dnia
włącznie.
Pułapki są naprawdę niebezpieczne - jeżeli statek Bajtyzeusza
znajdzie się na wyspie z aktywną pułapką, to żaden członek załogi nie ujdzie z życiem.
Szczęśliwie rodzinna Bitaka jest wolna od pułapek, a na wyspie
żadna pułapka nie jest aktywna pierwszego dnia.
Oczywiste jest, że Bajtyzeusz chce tak zaplanować drogę do domu, aby ominąć wszystkie pułapki. Zastanawia się jednak, jak bardzo wydłuży to czas podróży. Pomóż mu i wyznacz minimalną liczbę dni potrzebnych na bezpieczny powrót do Bitaki.
W pierwszym wierszu wejścia znajdują się dwie liczby całkowite
i
(
,
),
oznaczające liczbę wysp i liczbę szlaków na morzu.
Kolejne
wierszy opisuje szlaki: w
-tym z nich
znajdują się trzy liczby całkowite
(
,
,
),
oznaczające, że
-ty szlak prowadzi z wyspy
na wyspę
i pokonanie go trwa
dni.
Wszystkie szlaki są jednokierunkowe.
Na każdej wyspie zaczyna się co najwyżej
szlaków.
Następny wiersz zawiera liczbę całkowitą
(
), oznaczającą liczbę pułapek.
Kolejne
wierszy opisuje pułapki: w
-tym z nich
znajdują się trzy liczby całkowite
(
,
),
oznaczające, że
-ta pułapka znajduje się na wyspie
oraz jest aktywna od dnia
do dnia
włącznie.
Jeśli
, to
.
Jeśli nie można tak zaplanować drogi, by ominąć wszystkie pułapki,
w pierwszym i jedynym wierszu wyjścia należy wypisać słowo NIE.
W przeciwnym wypadku należy wypisać liczbę całkowitą , oznaczającą
minimalną liczbę dni potrzebnych na odbycie podróży (tzn. statek dociera
do Bitaki świtem dnia
).
Dla danych wejściowych:
5 6 1 2 3 1 4 13 2 3 1 2 4 2 3 2 2 4 5 1 5 1 2 4 1 8 8 2 6 7 2 10 11 4 6 7
poprawną odpowiedzią jest:
10
Wyjaśnienie do przykładu:
Bajtyzeusz wyrusza z wyspy o świcie pierwszego dnia i dociera na wyspę
czwartego dnia.
Tam czeka jeden dzień, a następnie wyrusza na wyspę 3 i po dotarciu
na nią szóstego dnia od razu zawraca na wyspę 2, skąd ósmego dnia wypływa w stronę wyspy 4.
Przybywa na nią dziesiątego dnia i ostatecznie jedenastego dnia dopływa do Bitaki.
Autor zadania: Tomasz Idziaszek